فعال سازی سریع فشرده سازی Gzip در وردپرس از طریق فایل .htaccess

اکتبر 3, 2021 بدون دیدگاه پیمان نجفی

Gzip باعث کاهش حجم سایت و افزایش سرعت لود سایت می‌شود، فشرده سازی حجم فایل ها را کاهش می دهد و این امکان را برای وب سرور فراهم می کند که با سرعت بیشتری کاربران سایت را مشاهده کنند.

فشرده سازی Gzip حجم فایل های HTML ، جاوا اسکریپت ها ، استایل های  CSS و فایل های XML را کاهش می دهد.

همچنین ، هشدارهای گوگل را برای سایت هایی که فشرده ساز آنها فعال نیست را رفع میکند. در این راهنما ، نحوه فعال کردن فشرده ساز Gzip را در وب سایت وردپرس خود با تغییر فایل .htaccess یاد خواهید گرفت.

 

پیش نیازها

  • یک ادرس دامنه
  • میزبانی وب (cpanel)
  • ادیتور متن

 

فشرده سازی Gzip چگونه کار می کند؟

وقتی کاربر آدرس وبسایتیرا در مروگر وارد می کند، مرورگر اول یک درخواست از سمت header یعنی “content-encoding: gzip” ارسال می‌کند تا بررسی کند آیا جواب این درخواست مثبت است یا منفی. اگر درخواست از سمت سرور شناسایی شد و مثبت بود، سرور فایل‌های فشرده شده را به مرورگر ارسال می‌کند، درغیر این صورت سرور فایل‌های غیر فشرده و سنگین را به مرورگر ارسال می‌کند. همه مرورگرهای جدید gzip را پشتیبانی می کنند.

مزیت استفاده از Gzip compression  این است که فشرده سازی فایل های HTML و CSS شما با gzip معمولا حدود پنجاه تا هفتاد درصد حجم فایل را ذخیره می کند. این به این معنی است که زمان بارگذاری صفحات شما کمتر شده و پهنای باند کمتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نحوه فعال سازی فشده سازی  Gzip در هاست :

 

مرحله اول :

برای فعال سازی فشرده ساز Gzip شما نیاز دارید به دایرکتوری هاست خود دسترسی داشته باشید . ایندسترسی میتواند از طریق کنترل پنل هاست (cpanel-directadmin) یا از طریق اتصال FTP صورت گیرد.

در اینجا ما از کنترل پنل Cpanel برای دسترسی به هاست و دایرکتوری فایل هاس استفاده میکنیم

ابتدا از طریق دامنه خود و وارد کردن پورت ورود cpanel وارد شوید.

yourdomain.com:2083

 

با وارد کردن نام کاربری و گذرواژه هاست خود وارد ناحیه مدیریت شوید.

مرحله دوم :

گزینه File Manager را پیدا کنید و برروی آن کلیک کنید تا به صففحه مدیریت فایل های هاست خود هدایت شوید.

 

مرحله سوم:

فایل .htaccess  را که در پوشه public_html وجود دارد را پیدا و با کلیک راست کردن برروی آن و انتخاب گزینه edit آنرا ویرایش کنید.

در برخی از موارد ممکن است فایل .htaccess را مشاهده نکنید در این صورت باید از بخش تنظیمات cpanel تیک گزینه نشان دادن فایل های مخفی را بزنید تا فایل .htaccess برای شما نمایان گردد در غیر این صورت یک فایل با این نام ایجاد کنید.

مرحله چهارم:

مهتوای زیر را در فایل .htaccess خود قرار دهید


# BEGIN GZIP COMPRESSION
mod_gzip_onYes
mod_gzip_dechunkYes
mod_gzip_item_includefile.(html?|txt|css|js|php|pl)$
mod_gzip_item_includehandler^cgi-script$
mod_gzip_item_includemime^text/.*
mod_gzip_item_includemime^application/x-javascript.*
mod_gzip_item_excludemime^image/.*
mod_gzip_item_excluderspheader^Content-Encoding:.*gzip.*
# END GZIP COMPRESSION

برای وب سرور Ngnix نیر بای داز کد زیر استفاده کنید :


gzipon;
gzip_comp_level2;
gzip_http_version1.0;
gzip_proxied any;
gzip_min_length1100;
gzip_buffers168k;
gzip_types text/plain text/html text/css application/x-javascript text/xml application/xml application/xml+rss text/javascript;
gzip_disable"MSIE [1-6].(?!.*SV1)";
gzip_varyon;

مرحله پنجم:

بعد از ویرایش فایل .htaccess  آن را ذخیره کنید.

 

مرحله ششم: راه آسون تر 

در صورتی که از مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید می توانید از افزونه W3 Total Cache که به صورت رایگان در مخزن وردپرس موجود است استفاده کنید. با استفاده از ان فشرده ساز Gzip برای وبسایت شما فعال میشود. این افزونه یکی از محبوب ترین افزونه کش در بین کاربران وردپرس است.

با نصب و فعال کردنن افزونه  به تنظیمات این افزونه برید و سپس به قسمت Browser cache رفته و گزینه HTTP compression را فعال و برروی گزینه ذخریه سازی کلیک کنید.

 

نتیجه گیری

تبریک می گوییم ، شما آموخته اید که چگونه با استفاده از فایل .htaccess فشرده سازی Gzip را در وب سایت وردپرس خود فعال کنید. همچنین می توانید فشرده سازی را با استفاده از افزونه های مختلف ذخیره سازی مانند W3 Total cache یا GZip Ninja Speed Compression فعال کنید. امروزه ، Gzip Compressions به طور پیش فرض با سرورهای میزبانی وب مدرن فعال می شود.

 

لینک های مرتبط

خرید هاست وردپرسی

خرید هاست پربازدید

خرید هاست ابری ایران

کامنت ها هیچ دیدگاهی درج نشده